W ramach projektu CLIL-owy Nauczyciel XXI Wieku w bieżącym roku szkolnym dwie nauczycielki języka angielskiego I Społecznej Szkoły Podstawowej w Kielcach: Monika Wiech i Marta Dętka wzięły udział w dwóch szkoleniach, które odbywały się na Malcie w dniach 1-13.10.2018r . Były to szkolenia CLIL Methodology & ICT Tools for Teachers working with CLIL. Prowadziła je pani Valerie Zammit.
Obydwa tygodnie to czas intensywnej i owocnej nauki. Poznaliśmy bardzo dużo różnorodnych narzędzi oraz metod, które idealnie wpisują się w nauczanie CLILa. Poznawanie tych narzędzi odbywało się głównie metodą testowania osobistego, praktyczną, co pozwoliło ocenić jak bardzo są one użyteczne w procesie uczenia się.
Możliwość gruntownej analizy metodycznych założeń CLILa przełożyła się na perfekcyjnie przygotowany scenariusz zajęć CLILowych, który był podsumowaniem pracy na pierwszym szkoleniu. Oczywiście w naszym planie lekcji uwzględnione zostały wszystkie elementy, o których uczyliśmy się na kursie, czyli najważniejsza zasada 5C (Communication, Content, Cognition, Competences, Culture/Community). Pod uwagę wzięte zostały również różne typy inteligencji wg Howarda Gardnera, ocenianie uczniów na zajęciach dwujęzycznych, z naciskiem na ocenianie kształtujące, HOTS&LOTS czyli pytania, które badają stopień przyswojenia wiedzy przez uczniów oraz prowokują uczniów do myślenia, do zadawania sobie pytań o cel, przyczyny, a także Scaffolding, czyli wspieranie ucznia, aby w procesie dydaktycznym, mógł samodzielnie wspinać się w nowe rejony wiedzy, ale równocześnie był wspierany przez odpowiednio przygotowane materiały naprowadzające.
Szerokie spektrum możliwości wykorzystania komputera oraz wszelkich narzędzi i aplikacji ICT poznaliśmy w drugim tygodniu szkolenia. Wszystkie te udogodnienia technologiczne niewątpliwie będą mieć znaczny wpływ na podniesienie atrakcyjności naszych CLILowych zajęć Praca na tym szkoleniu również zaowocowała przygotowaniem własnego projektu, tym razem został on opracowany według metody WebQuest.